Закон Бандурова дозволить атомникам додатково заробляти на продовження ресурсу блоків АЕС та зняття їх з експлуатації

опубліковано 8 квіт. 2013 р., 04:09 isp web   [ оновлено 8 квіт. 2013 р., 04:10 ]

Комітет ВР з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки погодив проект Закону про фінансовий резерв на зняття з експлуатації атомних енергоблоків.

 Проект Закону України №2520 «Про внесення змін до статті 9 Закону України «Про впорядкування питань, пов'язаних із забезпеченням ядерної безпеки», внесений народним депутатом України Володимиром Бандуровим, було підтримано на засіданні Комітету ВР з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки, яке відбулося 3 квітня.

«Набуття чинності цього закону дасть можливість вітчизняним АЕС не лише виконати усі міжнародні зобов’язання, пов’язані із майбутнім зняттям з експлуатації атомних потужностей, але й отримати додаткові фінанси на продовження ресурсу діючих атомних енергоблоків», - зазначив у своєму виступі на засіданні Комітету ВР голова підкомітету з питань ядерної політики та ядерної безпеки Володимир Бандуров.

Щороку Енергоатом відраховує на спецрахунок Держбюджету кошти, що мають акумулюватися в якості фінансового резерву для майбутнього зняття з експлуатації атомних енергоблоків. Ці кошти, по-перше, не є захищеними від інфляційних процесів, і  по-друге, як свідчить практика усіх попередніх років, з 2005 року по 2012 рік на виконання законів про Державний бюджет на відповідний рік кошти фінансового резерву залучалися до спецфонду Держбюджету та використовувалися не за призначенням.

Володимир Бандуров повідомив, що починаючи із 2005 року НАЕК «Енергоатом» перерахувала до резерву понад 1,5 мільярда гривень(283,4 мільйона щороку). «Від інфляційних процесів державна компанія, а відтак – держава, втратила близько 750 мільйонів грн. – половину від внесеної за 7 років суми», - наголосив народний депутат.

Чинна редакція статті 9 Закону України «Про впорядкування питань, пов'язаних із забезпеченням  ядерної  безпеки» передбачає можливість захистити оператора АЕС та резерв на зняття з експлуатації шляхом придбання цінних паперів, які емітуються державою. Проте,  з одним нюансом – цей обов’язок покладено на Міненерговугілля, котре не є суб’єктом господарчої діяльності та не має права здійснювати операцій із цінними паперами. Законопроектом №2520 передбачено передання права здійснення операцій із цінними паперами від Міненерговугілля до НАЕК «Енергоатом».

«Вважаю, що ми маємо зробити все можливе для ухвали цього проекту Закону, оскільки створення реального фінансового резерву на зняття з експлуатації регламентоване не лише українським законодавством, а саме Законами України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку», «Про впорядкування питань, пов'язаних із забезпеченням ядерної безпеки», «Про дозвільну діяльність у сфері використання ядерної енергії», але й міжнародними зобов’язаннями України - Конвенцією про ядерну безпеку та Об'єднаною конвенцією «Про безпеку поводження з відпрацьованим паливом та про безпеку поводження з радіоактивними відходами». У постфукусімський період до ядерної енергетики прикута більш пильна увага світової спільноти, відтак питання створення та функціонування вказаного фін резерву, врешті решт, має бути розв’язане», - наголосив Володимир Бандуров.