Децентралізація

Децентралізації в Україні


        Децентралізація – це передача значних повноважень та бюджетів від державних органів органам місцевого самоврядування. Так, аби якомога більше повноважень мали ті органи, що ближче до людей, де такі повноваження можна реалізовувати найбільш успішно.
        Суть перетворень, що пропонує реформа децентралізації: органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування нарешті почнуть займатися властивими для них справами. Й люди отримають можливість творити (через вибори) органи місцевого самоврядування у громаді, районі та області.
        Своєю чергою, органи місцевого самоврядування різних рівнів –громади, району, області – отримають повноваження, та під повноваження – необхідні ресурси. Буде запроваджено відповідальність органів місцевого самоврядування перед виборцями за ефективність своєї роботи, а перед державою – за законність.
        Місцеве самоврядування – це коли жителі в містах, селах, селищах самі господарюють у себе вдома. Люди обирають місцеві ради та їх голів. Їх і вповноважують вирішувати більшість важливих питань.
        Органи місцевого самоврядування відповідають за шкільну і дошкільну освіту, охорону здоров’я первинного рівня (поліклініки, фапи), заклади культури, благоустрій – освітлення вулиць, стан доріг, прибирання, громадський порядок і багато інших, важливих повсякденних питань.

Суть реформи: віддати право самостійно вирішувати всі ці питання громадам – жителям міст, сіл, селищ.

Як дати громадам більше прав?

        Через децентралізацію влади. Реформа місцевого самоврядування передбачає: право вирішувати – тобто передачу повноважень, і спроможність - тобто передачу коштів громадам. Це буде закріплено і в Конституції України, і у багатьох законах. Це визначить нові правила, як працюватиме система влади.
        Слід ліквідувати усі ті надбудови, які створювали, аби лиш централізувати владу й фінанси. Для цього треба змінити багато законів.

Чим саме відрізняється децентралізація, яку пропонує Уряд, українські та європейські експерти, від федералізації?

        Федералізація означає передачу значних повноважень на рівень регіонів (області), а реформа місцевого самоврядування робить ставку на громади (людей).
        Передавати ресурси і повноваження лише на регіональний рівень - ризиковано. Адже так можна відтворити централізовану та корумповану систему влади, тільки на регіональному рівні.
        Але є й інші ризики. Побудова влади за федеральним принципом загрожує тим, що місцеві політики можуть роздмухувати сепаратизм. І використовувати задля цього місцевих мешканців, протиставляти людей. Замість того, аби опікуватись благоустроєм на місцях. Найголовніше – федералізація створить проблеми для ухваленні рішень у країні в цілому. Серед федерацій такі приклади є, коли політики блокують одне одного замість пошуку спільного рішення. Сепаратисти є в різних країнах, особливо це характерно для федеративних країн, а також для країн, де регіони мають надмірні повноваження. Чим більше життєво важливих і дійсно актуальних для людей питань буде виведено за межі політики, тим більше люди виграють і тим стабільніше житиме Україна. Сьогодні важливо створити сильне місцеве самоврядування як основу єдиної стабільної України, а решту питань (мовних, культурних особливостей окремих територій) можна вирішувати поступово шляхом конструктивного політичного діалогу.
        Коли формуватиметься перелік повноважень місцевого самоврядування на різних рівнях (громада – район – область), в обговоренні візьмуть участь представники органів місцевого самоврядування, у тому числі, зі східних та південних регіонів країни. Так, як це було, коли формували Концепції реформи.


Яка система влади діятиме на обласному та районному рівні?

        На обласному та районному рівнях обиратимуть депутатів відповідних рад. Вже ради будуть обирати голів рад, які очолять виконкоми. Така система сьогодні працює в містах. І досить непогано навіть в умовах централізованої влади. Відмінність лиш у тому, що у містах голів жителі обирають прямим голосуванням. Це виправдано, бо у міських голів (рівень громади) – великий обсяг завдань, а буде ще більший. На рівні району та області, коло завдань буде вужчим. Та й міський голова (голова громади) буде ближче до людей – жителям легше його контролювати, тоді як керівників вищого рівня контролюватимуть депутати.


Чи райради з виконкомами будуть у підпорядкуванні облрад?

А ради і виконкоми на рівні громад будуть підпорядковані районним радам?

        Ні. В цьому полягає одна з важливих рис місцевого самоврядування. На кожному рівні є свої повноваження (завдання, чим займаються). Вони не перетинаються. Ті, хто, відповідає за ремонт доріг обласного значення, не має командувати тими, хто займається місцевими дорогами. В цьому немає потреби. Органи місцевого самоврядування підпорядковуються тільки закону і тим людям, які їх обирають.


Чи готові органи місцевого самоврядування до розширення повноважень? Адже люди не звикли до самостійності…

        За роки незалежності усі ті, хто не хотіли реформувати місцеве самоврядування, говорили, начебто громади не готові взяти на себе управління. Мовляв, нема підготовлених кадрів, на місцях буде хаос і корупція. Це лиш відмовки. Подивимося на сусідів в Європі. Практично усюди система влади побудована саме таким чином. І доводить свою ефективність. Чому? Бо якщо проблеми вирішують ті люди, які реально їх відчувають, то вони й зацікавлені в тому, щоб зробити все якнайкраще.
        Помилково вважати, що на місцях люди гірші – менш чесні, менш освічені, менш відповідальні, аніж столичні чиновники. Утім, місцеві жителі справді хочуть розвивати свою громаду (село, селище чи місто) – тож будуть шукати найкращі рішення, а також - вчитись. Ще й самі люди будуть на своїх місцевих обранців тиснути, щоб вони працювали професійно і відкрито. Тому нова система швидко почне сама себе вдосконалювати, залучати нових, грамотних і відповідальних людей. А завдання держави на етапі реформи – допомогти людям на місцях освоїти нові повноваження

Хто буде контролювати місцеву владу (органи місцевого самоврядування)?

        Головними, хто контролюватиме владу на місцях, є самі люди. В законі про місцеве самоврядування обов’язковими нормами є залучення жителів – членів громад – до роботи спільно. Також має бути закон про місцевий референдум, який, дозволить відкликати депутатів місцевих рад і голів громад. Чим сильнішою буде громада, тим сильнішим буде місцеве самоврядування.
        Реформа передбачає створення й державних представництв. Мова йде про невеликі структури, основними функціями яких є контрольно-наглядова (вони стежитимуть за дотриманням законодавства органами місцевого самоврядування) і координаційна (координація роботи органів державної влади на території). Якщо органи місцевого самоврядування приймуть незаконні рішення, голови держпредставництв зможуть зупинити такі рішення і звернутись до суду.

Як після реформи місцеві громади отримають не лише повноваження, а й належні ресурси?

        В старій системі органи місцевого самоврядування завжди були на другорядних позиціях. На них покладали відповідальність, але не забезпечували інструментами.
        У концепції реформи і у пропозиціях щодо змін в Конституції чітко сказано: повноваження органів місцевого самоврядування мають забезпечити фінансами.
Органи місцевого самоврядування матимуть, зокрема, частку від загальнонаціональних податків (а не тільки дотації). Якщо у місцевої влади через державні рішення виникнуть додаткові витрати, то це теж компенсує держава.
        Механізм розподілу податків між органами різного рівня і державою визначать у змінах до Бюджетного кодексу. Ці процеси моделюють спільно з польськими експертами. Фахівцями, які вже робили такі розрахунки для реформи місцевого самоврядування в Польщі.

Що буде головним результатом реформи для людей?

        Реформа дасть поштовх до повноцінного розвитку громад – а ми всі є членами територіальних громад. Отже реформа торкнеться кожного і кожної в Україні. Децентралізація призведе не лише до змін системи влади в країні. Зміни стосуються всіх аспектів нашого повсякденного життя. Всілякі дозволи, реєстрації і посвідчення – для ведення бізнесу, наприклад, можна буде отримувати на місцях. Можна буде залучати інвестиції, не чекаючи дозволу з Києва. Вирішувати, чи ремонтувати школу, утеплювати дитячий садочок, де лагодити дорогу, чи треба купити на кілька сіл пожежну машину – можна буде самостійно. Реформа дасть нам можливість поліпшити життя у своїй громаді і в країні в цілому. Тому можна сказати, що саме ця реформа є «реформою нашого самоврятування». Зможемо самі господарювати на власній землі без перешкод від столичних хабарників чи бюрократів. Та й жити нарешті демократично, й бути не радянськими, а українськими європейськими громадянами.

Децентралізація — зміни заради майбутнього


Про реформу:


Чому ми обираємо шлях децентралізації?

        Європейський і світовий досвід свідчить, що місцеві проблеми можуть ефективно вирішуватись виключно на місцевому рівні. Держава ніколи не дійде до проблем кожного окремого села чи міста, кожної вулиці чи двору.
        Ми обираємо шлях, що передбачає передачу повноважень вирішувати місцеві проблеми на найближчий до людей рівень - безпосередньо громадам, а також забезпечення їх власними фінансовими ресурсами, які зроблять їх спроможними ці проблеми вирішувати.
        Отже, децентралізаційна реформа потрібна, щоб передати значні повноваження та ресурси від центральних державних структур органам місцевого самоврядування. Щоб ті органи, які найближчі до кожної окремої громади, мали більше повноважень та ресурсів для їх ефективної реалізації.
        Суть перетворень, що пропонує реформа децентралізації: органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування нарешті почнуть займатися властивими для них справами. Й люди отримають можливість творити (через вибори) органи місцевого самоврядування у громаді, районі та області.
        Своєю чергою, органи місцевого самоврядування різних рівнів – громади, району, області – отримають повноваження, та під повноваження – необхідні ресурси. Буде запроваджено відповідальність органів місцевого самоврядування перед виборцями за ефективність своєї роботи, а перед державою – за законність.

        Для чого ця реформа Україні?

        Сьогодні в Україні близько 12 тисяч територіальних громад!

        У 4809 громадах — кількість жителів менша 1 000 осіб.

        У 1129 громадах — кількість жителів менша 500 осіб.

        У 47% сіл, селищ, міст чисельність населення не перевищує 1000 жителів!

    Що це означає? У більшості з них не утворено виконавчих органів відповідних рад, немає бюджетних установ, комунальних підприємств, необхідні мешканцям послуги не надаються тощо. Органи місцевого самоврядування таких громад не можуть виконувати наданих їм законом повноважень. 

        Надмірна подрібненість територіальних громад — одна із проблем, яку має розв’язати децентралізація та об’єднання громад.

        5 причин обрати децентралізацію

        Обираємо децентралізацію, щоб:

        1. жителі громад отримували соціальні, адміністративні та комунальні послуги якісно та наближено до місця проживання;

      2. громади змогли отримати у розпорядження ресурси – землю, встановлення місцевих податків і зборів, доступ до міжнародних кредитів;

      3. стимулювати економічний розвиток і залучення інвестицій в громади для створення нових робочих місць;

     4. дрібні громади змогли об’єднати фінансові, майнові та інтелектуальні ресурси для покращення якості послуг і удосконалення місцевої інфраструктури;

     5. посилити вплив громади на прийняття рішень, планування розвитку та формування бюджету.

        Чутки:

        Кажуть, що село помре

        Навпаки, село вимирає зараз. У більшості сіл немає закладів медицини, а в третині - відсутні дитячі садочки. Школи переважно некомплектні, два-три вчителя ведуть всі предмети.
        В процесі об’єднання села не зникають і не об’єднуються в одне. Об’єднуються лише органи управління цими селами.

        Кажуть, що центр громади буде далеко

        Сьогодні середня відстань від населеного пункту до центру району, де знаходяться органи управління, складає 35-40 кілометрів. Після об’єднання до центру об’єднаної громади буде 20 кілометрів.
        В центрі об’єднаної громади будуть знаходитися всі державні органи: пенсійний фонд, органи реєстрації, фонд соціального захисту населення та ін.
        У кожному селі буде староста, який зможе видати будь-яку довідку та захищатиме інтереси села у виконкомі ради об’єднаної громади.

        Кажуть, що школа буде далеко

        Діти не ходитимуть, а їздитимуть до найближчої хорошої школи. Оскільки через звільнення коштів, які зараз йдуть на дотування малокомплектних шкіл, держава зможе комплексно фінансувати програму «Шкільний автобус». Завдяки об’єднанню громад сільські діти зможуть отримати якісну освіту, яка дозволить їм вступити до будь-якого вишу.

        Кажуть, що зміняться межі областей

        Реформа не передбачає змін меж областей. Зміниться лише система управління на обласному рівні. Замість облдержадміністрацій будуть обласні ради та їх виконавчі комітети.

        Кажуть, що не буде медицини

        Людей залякують закриттям медичних закладів, але це не відповідає дійсності. На рівні громади в обов’язковому порядку функціонує первинна медицина та швидка допомога. Якщо громада забажає і буде в змозі утримувати медичні заклади більш складного рівня, наприклад, стоматологічний пункт, то так і буде. Якщо людина потребуватиме лікування в стаціонарі та більш складних медичних послуг, вона зможе їх отримати у центрі об’єднаної громади.

        РЕАЛІЇ:

        Що таке громада?

        Місце, де ми живемо, – село, селище, місто – називається територіальною громадою. А ми, громадяни, самі хазяйнуємо на цій території, тобто маємо право на місцеве самоврядування, обираючи голову сільської, селищної чи міської ради та депутатів місцевої ради. Ті, кого ми обираємо, несуть перед нами відповідальність. Але і ми відповідальні за власний вибір та подальший контроль за владою.

        Що таке спроможна громада?


        Повноваження, фінансові ресурси і контроль – три стовпи, на яких базується ефективна модель місцевого самоврядування. Громади будуть спроможні взяти на себе широкі повноваження у вирішенні місцевих проблем, отримавши відповідні економічні інструменти (перш за все, за допомогою передачі до місцевих бюджетів доходів від податків і зборів),що дозволять заробити для своєї громади необхідні ресурси.

        Спроможна громада – та, яка за рахунок власних ресурсів зможе вирішувати питання місцевого значення в інтересах жителів громад.
        Тільки така громада з достатньою економічною активністю на власній території, з ініціативними, працьовитими людьми забезпечить гідний рівень життя населення, визначить пріоритети розвитку і фінансуватиме освіту, охорону правопорядку, медицину, дороги та інші напрямки, які люди вважатимуть важливими.

        Як громаді стати спроможною?


        Об’єднатися.
        Завдяки вже прийнятим законам громади можуть добровільно об’єднуватися та співпрацювати, а на місця передається великий обсяг повноважень та ресурсів.

        Бюджет об’єднаної громади отримає такі ресурси:

        Податки:

- 100% єдиного податку;

- 100% податку на майно (нерухомість, транспорт);

- 100% податку на прибуток підприємств комунальної форми власності;

- 60% податку на доходи фізичних осіб;

- 25% екологічного податку;

- 5% акцизного податку з реалізації підакцизних товарів.

        Збори:

- державне мито;

- туристичний збір;

- плата за надання адміністративних послуг;

- збір за місця паркування авто;

- орендна плата за користування водними об’єктами;

- рентна плата за користування надрами;

- орендна плата за користування комунальним майном;

- плата за ліцензії та сертифікати;

- 80% від доходів підприємств, що утримуються за рахунок громади;

- 75% коштів від відшкодування втрат лісового та сільського господарства;

- 50% стягнень за шкоду навколишньому середовищу;

- плата за надання місцевих гарантій.


        Ці надходження стануть потужним ресурсом для місцевого розвитку. Об’єднані громади отримають такі ж дохідні ресурси та повноваження як у міст обласного значення!
        Перший крок вже зроблено. Міста, селища і села вже відчувають успішний вплив бюджетної децентралізації. У 2015 році приріст надходжень до загального фонду місцевих бюджетів, порівняно з аналогічним торішнім періодом, становив 36,8%, перевищивши показники минулого року на 10 мільярдів гривень.

        Де буде центр спроможної громади?


        Відстань від центру громади до її найдальшого населеного пункту має бути такою, щоб в екстрених випадках її не довше, ніж за 30 хвилин, могли подолати пожежна команда, швидка допомога, поліцейський патруль.
        Центрами громад стають чинні міста обласного значення; чинні або колишні районні центри; великі села, селища, міста районного значення, які мають відповідну інфраструктуру.
        Якщо від міста обласного значення провести умовну лінію в межах 25-ти кілометрів, то отримаємо об’єднану громаду, в яку входять прилеглі населені пункти. Так само з районним центром. У випадку, коли населені пункти не підпадають під зону впливу міста обласного значення або районного центру, тоді ми дивимось, хто з цих населених пунктів найбільш сильний.
        Після об’єднання всі органи управління мають перейти в центри цих об’єднаних громад, а це додаткова інфраструктура. Тому центрами визначаються в першу чергу ті населені пункти, в яких:

- хороші економічні показники;

- хороші демографічні показники;

хороша інфраструктура (є можливість розмістити 5-7 державних органів та органи місцевого самоврядування).

        Таких міст в Україні насправді небагато. Тому прийнято рішення закласти в бюджет на наступний рік 3,5-4 мільярди гривень на розвиток об’єднаних громад: будівництво інфраструктури, доріг, шкіл, закупівля шкільних автобусів тощо.
        Передбачається, що після реформи в Україні буде 1500-2000 територіальних громад.

        Яка буде влада в селі та об’єднаній громаді?

        Інтереси жителів села у виконавчому органі місцевої ради об’єднаної територіальної громади представлятиме староста. Він також братиме участь у підготовці бюджету громади в частині, що стосується фінансування програм на території свого села чи селища.

        Повноваження старости:


- державна реєстрація народження дитини, шлюбу, смерті;
- дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, затвердження проекту землеустрою;
- затвердження технічної документації щодо складання документів щодо складання документів, що посвідчують право власності на земельні ділянки;
- дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі;
- затвердження проекту та зміна цільового призначення земельної ділянки;
- затвердження проекту землеустрою та передача ділянок в користування;
- довідка про вирощування с\г продукції;
- довідка про будинковолодіння;
- довідка про догляд за дитиною до 3-х років;
- акт обстеження матеріально-побутових умов;
- видача довідки про наявність ВРХ;
- присвоєння та підтвердження поштових адрес об’єктам містобудування;
- отримання ордеру на видалення дерев, кущів, газонів і квітників;
- видача дозволу на розміщення зовнішньої реклами.

        З метою формування у громадян розуміння суті та переваг децентралізаційних реформ Асоціацією міст України відзнято відео-ролики “Спроможні громади — сильна держава” - 5 міні-фільмів, які у простій формі розповідають про реформу децентралізації (теми: нові робочі місця, медичне забезпечення, якісна освіта, будівництво доріг, послуги в об'єднаній громаді) та спростовують неправдиву інформацію про її наслідки для простих людей. Відео-файли доступні для перегляду та поширення за посиланням:
http://auc.org.ua/page/video-roliki-spromozhni-gromadi-silna-derzhava